Perkahwinan

Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, 15 Julai 2011

Tomyam kung & Makaroni bakar

Assalamualaikum w.b.t
mari lah mari kita memasak,tiaplah hari..lalalala
sumpah tak sedap langsung lagu tu...takpe ada yang sedap
iaitu Tomyam kung & Makaroni bakar...fevret seisi keluarga..dijamin sedap
arinie buat eksperimen tomyam...sblm nie tau buat tomyam air je
sekarang aku dah tahu cara-cara membuat tomyam kung..walaupon aku ketinggalan..

 bahan-bahan untuk memasak tomyam kung nie banyak sikit daripada 
tomyam biasa yang kita slalu buat kat umah tu.
contohnya:

 bahan asas: daun limau purut,serai,lengkuas,limau nipis,cili padi dll

aku suka gunakan bawang bombay dalam semua masakan di umah,
kalo datang umah aku cari bawang besar memmag takda ye.
kelebihan gunakan bawang bombay nie,isinya putih-puith kekuningan,
rasanya lebih manis daripada bawang besar dan tidak banyak gas yang boleh pedihkan mata.

selain daripada bahan yang disebutkan diatas,antara bahan lain yang digunakan ialah
stok ayam,air kelapa muda,tomyam paste,cili paste,sos ikan,susu,daun ketumbar,cendawan dll lagi
sesetengah orang masukkan isi kelapa muda dalam tomyam kung.

inilah hasil masakan aku,disebabkan udang abis,pakai ayam pon bole..tehee


sangat pekat kuahnya...sungguh enak...sungguh lazat ^^

antara masakan kegemaran family aku ialah makaroni bakar...sekali buat 3 bekas
seorang boleh habiskan separuh bekas..sebab sedap sangat-sangat-sangat
makaroni nie mak yang buatkan..aku jadi tukang hias cheese ja..kah3





sekian saja entry masak-masak kali nie..daa


3 ulasan:

haniey berkata...

header cute!!! tuan blog comel..hihi..erm hani tringin nk wat makaroni bakar tp still xtau rsepi..mcm sedap je bila tgk,tetiba jd lapar.. :)

eykin murnie berkata...

thanks..nnt sy bg resepi eh kalo nak..hehe

AINI CHE DIN berkata...

resepi makorani bakaq pleaseee..i'm craving for that...