Perkahwinan

Daisypath Anniversary tickers

Selasa, 13 Ogos 2013

Persiapan pertunangan


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah syukur ke kepada-Nya...satu langkah sudah selesai..waiting for d another step to go,
Mood sangat-sangat happy...taktau nak menggambarkan melalui kata-kata malah perkataan.
Niat update blog ini bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi sekadar perkongsian idea bersama.

12/8/2013 saya dan dia telah disatukan dengan ikatan pertunangan.
Alhamduliilah semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.
Wahai sahabat sekalian,doakan jodoh kami berpanjang sehingga hujung nyawa..aminn

Majlis dibuat secara sederhana, sekadar menjemput saudara-mara dan kenalan terdekat sahaja.
Sebab orang cakap pertunangan perlu simple-simple sahaja dan tak perlu dihebahkan.
Minta maaf kalau ada kengkawan yang terasa hati sebab tak dijemput.
Insyallah, saya nikah nanti saya jemput kawan-kawan semua ya.

Sebelum menjadi tunangan orang nie..banyak sangat idea dalam kepala otak nie..nak buat itulah inilah
macam-macam..daripada taknak buat pelamin..last-last minit terdetik nak buat pelamin yang very very simple...yahhhh sudah pastilah simple n nice kann.

Terima kasih banyak-banyak atas pujian yang melambung-lambung bagai dilambung ombak..mendengar pujian kalian seronok rasanya walaupon hanya sebuah pelamin yang tak seberapa. Okeh dah cukup kot intro...mari lihat proses-proses persiapan pertunangan saya.

kita mulakan dengan "Pelamin diy"

Mudah sahaja untuk menghasilkan pelamin simple yang low cost..bagi bakal bertunang yang low bajet macam saya nie..boleh la cuba buat pelamin macam saya...mudah,simple,jimat n cantik..cantik lah bagi saya.
Apa yang anda perlukan adalah stapler, ubat stapler, glue gun, kertas lukisan bersaiz A3, kertas bersaiz A4, pelapik kertas, labuci dan manik pearl. Apa-apa pon bole guna asalkan kreatif dan cantik okeh.




Tudia..tudia...tudiaaaa haaa...bayangkan lah saya sorang melipat kertas sebanyak nie..bole pengsan jugak lah. Nak tunang punya pasal, sanggup buat apa sahaja asalkan puas hati. Sehari lipat 4 kipas.
Yang remeh sikit nak hasilkan bunga kertas tu...lama-lama terus pandai buat jadi laju n pantas.


masa untuk menampal..bila hampir siap rasa malas sangat nak tampal sebab kena buat kipas kertas lagi..huhu then,kena tutup sikit kawasan yang berwarna coklat tuhhh

Sarung bantal dan pelapik putih emak saya yang jahitkan...mak memang pandai menjahit.

Bunga tangan yang dibuat sendiri...omputih panggil d.i.y.

HASILNYAAAA..Tadaaaaaa


simple saja kan...tapi saya sangat berpuas hati...semua barang sendiri kecuali bantal nikah yang besar tu sewa RM 50.00.

Sebenarnya saya rujuk pelamin yang saya jumpa ketika menggoogle.

google images

Inilah pelaminnya..simple n cantik kan..tapi saya tak mampu nak buat macam tu..tak cukup tenaga.

Yang kedua adalah " Baju tunang"

Baju tunang saya berwarna Champagne...bahagian atas lace dan bahagian bawah kain biasa.
Lace saya beli ketika bercuti di Bukit Tinggi,Indonesia tempoh hari.
Design baju oleh saya sendiri, kain pon saya pilih dan beli sendiri...Pergi jumpa tailor gtau design baju dan tailor buatkan...saya memang regular customer kedai menjahit tu...semua baju kurung, baju raya dia buatkan.
Seorang lelaki berbangsa cina yang sangat berbakat dan baik.





Inilah baju yang edy jahitkan...sangat kemas dan cantik...manik n bunga tu saya jahit sendiri..saja gatal tangan nak tambah-tambah kan.
Tudung emak jahitkan..veil saya yang jahit...selagi boleh jimat orang kata..haha


Lama dah berkenan kasut nie..akhirnya menjadi milik saya juga...padan pulak dengan warna baju tunang. Yang penting beli ketika diskaun memang sangat berbaloiii.

Design baju tunang, saya tiru daripada hasil google juga.

google images

Kita teruskan dengan " hantaran diy"

Dalam banyak-banyak, hantaran paling simple sekali dan recycle semula hantaran bapa saudara.
main pinjam-pinjam ja nie..hahaha...nak jimat kos katakan
Pihak lelaki juz bagi 3 dulang dan dibalas 5 dulang oleh pihak perempuan.




Hantaran nie pon hias sendiri..selagi boleh buat sendiri semua benda nak buat..tapi takdalah cantik pon.
Buat bagi wujud ja. Nampak tak bantal kecil tu..gigih saya jahit sampai 8 biji.

Selesai barang-barang semua..then " Meja makan dan perhiasan diy "

Part paling saya suka adalah deco...minat sangat buat kerja-kerja macam nie.
sampai tanam cita-cita nak jadi event planner suatu hari nanti...Insyallah
Alang-alang dah buat majlis bertunang, buat juga open house untuk kawan-kawan emak dan ayah.
Mak banyak sangat membantu dan bagi idea...sebagai anak kita setuju saja dengan cadangan emak.
Kombinasi mak n anak jadilah seperti ini...hehe


Mak sangat berbakat..mak yang jahitkan sarung kerusi ni...kerja saya menjahit ribbon untuk kerusi.
Cantik kan kombinasi purple dan kuning.

Inilah candy buffet yang saya idamkan..hehe,masa nie belom letak makanan lagi.

Bekas makanan kesayangan emak :)

one of my fav..menggubah bunga <3 nbsp="" p="">

d.i.y bekas meletak bunga...Sehari sebelum majlis keluar pergi beli bunga di kedai India sembahyang.


Thanks Syakir sebab buatkan poster yang comel ini...aku hargai sangat-sangat.

hahhhh...macam manalah bole lupa tentang " Prop bergambar diy "



Props nie saya buat sendiri menggunakan kain felt n kertas keras...gigih tau buat malam-malam sampai tak tdo..haha btw saya memang puas kalo benda tu saya yang hasilkan sendiri.

Ini sahaja persiapan untuk majlis pertunangan..Semuanya simple sahaja....adat menyambut tetamu mestilah sambut dengan kesempurnaan. Tak sabar rasanya menunggu gambar daripada photographer.
Akan diupdate lagi suasana di majlis pertunangan dan moment yang best :)

Bila dah puasa berat badan susut, muka pon dah nampak cengkung plus pulak muka saya yang senget sebelah, tak simetri...muka pon jadi buruk..huhuhu sob..sob..bubye


6 ulasan:

balqyys jasni berkata...

salam:) ma...wahhhhh..tengok,qis da menjerit da..hehe..cantik gile!!!awesome sangat2..by the way, baju cantik and hasil diy sume menjadi...my hubby also said the same same things:) kami ngah stalk ma ni,..hik3 :P

happy engagement day,ma..
may allah bless u guys..qis doakan yang terbaik :D

qis ingat nak datang ritu tapi family qis ajak raya kat slimriver that monday..huuu

balqyys jasni berkata...

SALAM :D
wahhhhh..masih teruja ^-^
seronok tgok persiapan ma..
camne majlis?hope everything going smoothly..hehe
ma,qis xdpat datang ritu sebab bz with femly..huuu..susah skit,sebab dah de 2 femly,kan??haha :P

qis da letak link blog ma kt personal blog qis,hope u can do it the same:) exchnanged link,nak?

:)

Murni Asyikin berkata...

terima kasih qisss hehe..its ok la qis nnt ma kawen jgn lupa datang tau...ma nk follow qis kat blog tp xbole lah..nnt ma letak link qis jgk eh..xoxo

TOK SHAH berkata...

wah.. semua diy..terbaek..

Tanpa Nama berkata...

sis,cmne wat kipas cntik cm2..tutorial plisss

Deela Aila berkata...

Hebat sis.. pelamin sangat cantik..
btw, boleh ajar lipat kertas tu :p